6.1 Principalele tipuri de probleme decizionale la nivelul firmei
În |
analiza cadrului decizional al firmei este necesară o abordare a acestuia din două unghiuri:
- în primul rând, firma în sine este un sistem cu componente proprii și cu relații specifice de interdependență între acestea;
- în al doilea rând, firma la rândul său este o componentă a sistemului economic general, în cadrul căruia se află în relații de condiționare reciprocă cu celelalte firme.
Din această perspectivă este firesc să încercăm a surprinde specificul deciziilor adoptate la nivel de firmă, atât în ce privește cadrul său interior, cât și în ce privește mediul său extern.
6.1.1 Decizii privind interiorul sistemului firmă
În paragrafele anterioare am pus în evidență o parte din activitățile firmei, relativ la care factorii de răspundere adoptă decizii. Le vom detalia în cadrul acestei secțiuni, la un nivel care să asigure generalitatea considerațiilor noastre.
1) Decizia de producție sau decizia tehnică circumscrie, de fapt, un întreg sistem decizional. Componentele acestuia sunt:
a) Decizia privind structura de fabricație (ansamblul/tipul serviciilor) care urmează a fi realizată pe o anumită perioadă de timp;
b) Decizia privind cantitatea care va fi fabricată din fiecare tip de produs în parte;
c) Decizia privind nivelul calitativ al produselor și defalcarea volumului total de fabricație pe diferitele categorii de calitate.
2) Decizia privind factorii de producție are drept componente:
a) Deciziile relative la input-urile materiale:
i) Stabilirea nivelului cantitativ și calitativ din fiecare materie primă și material în parte, cu care firma trebuie să se aprovizioneze pe o anumită perioadă. Această decizie este condiționată direct de decizia de producție;
ii) Stabilirea intervalelor la care urmează să fie făcută aprovizionarea cu materiile prime și materialele necesare.
b) Decizii privind personalul firmei:
i) Stabilirea numărului de angajați ai firmei pe diferite categorii profesionale, de vârstă, vechime, calificare și instruire;
ii) Decizia privind politica salarială a firmei, incluzând aspecte legate de calculul salariilor, precum și de formele de recompensare a volumului și calității activității depuse de către personalul firmei;
iii) Decizia privind aspectele socio-profesionale și relațiile inter-umane:
- asigurările de sănătate și asistența medicală;
- protecția muncii;
- climatul psiho-sociologic în cadrul compartimentelor firmei;
- programele de educație și perfecționare profesională;
- protecția membrilor de familie ai salariaților.
3) Decizia de preț circumscrie activitatea de stabilire a prețurilor pentru produsele firmei, activitate ce înglobează atât aspecte ținând de interiorul firmei (costul materiilor prime, materialelor, și tehnologiilor folosite, amortizările, productivitatea muncii și nivelul salariilor), cât și aspecte relative la piața produselor respective (tipul pieței, mecanismele de reglare a raportului cerere/ofertă, nivelul calitativ al produselor de pe piață).
4) Decizia financiară poate fi la rândul său descompusă în următoarele segmente decizionale:
a) Decizia privind sursele de finanțare a activității firmei pe diferite termene (scurt, mediu și lung). Aceasta se referă atât la identificarea surselor, cât și la stabilirea volumului fondurilor care pot fi asigurate din aceste surse.
b) Decizia privind utilizarea fondurilor financiare pentru investiții, numită și decizia de investiții, atât în teoria deciziilor cât și în practica firmei;
c) Decizia relativă la momentul utilizării fondurilor bănești ale firmei, respectiv repartizarea acestora pentru consumul prezent sau viitor.
6.1.2 Decizii privind mediul extern al firmei
Deoarece firma nu acționează în mod solitar în cadrul sistemului economic general, ea trebuie să ia în permanență decizii care să îi orienteze activitatea în raport și în armonie atât cu propriile obiective, cât și cu modul de acțiune (comportament) al celorlalte firme similare sau al celor cu care intră în raporturi de colaborare (furnizori, clienți, bănci). în principal, aceste decizii sunt:
1) Decizia privind segmentul de consumatori căruia i se adresează produsele/serviciile firmei, respectiv identificarea clienților săi (tradiționali, noi, potențiali);
2) Stabilirea politicii promoționale în acord cu tipul și caracteristicile produselor sau serviciilor oferite de către firmă;
3) Decizia privind banca prin intermediul căreia să își asigure fluxurile financiare, precum și cea relativă la politica de finanțare prin contractarea de credite pe piața de capital;
4) Decizia de asigurare a imobilului, utilajelor, personalului, patentelor și brevetelor de fabricație;
5) Stabilirea furnizorilor de materii prime și materiale și a partenerilor în realizarea unor proiecte comune;
6) Decizia privind raporturile cu celelalte firme de pe piață:
- colaborări sau fuziuni cu alte firme;
- cuceriri de noi segmente de piață;
- pătrunderea pe noi piețe;
- înființarea de noi filiale în diferite zone ale orașului, țării, lumii.
6.1.3 Orizontul de timp decizional
Toate aceste probleme în rezolvarea cărora firma adoptă decizii poartă, firesc, amprenta orizontului de timp luat în considerare. Atunci când vorbim despre orizontul de timp, ne referim la dimensiunea temporală a efectelor deciziilor adoptate. În acest sens, vom întâlni la nivelul firmei următoarele categorii de decizii:
1) Decizii pe termen scurt:
- Decizia de producție;
- Asigurarea resurselor materiale;
- Unele componente ale deciziei de personal.
2) Decizii pe termen mediu:
- Decizia financiară;
- Repartizarea dividendelor;
- Contractarea de împrumuturi bancare;
- Decizia de investiții pentru retehnologizare.
3) Decizii pe termen lung:
- Stabilirea profilului firmei;
- Decizia privind forma de proprietate și cea organizatorică a firmei;
- Modificarea structurii posesiunii pachetelor de acțiuni;
- Decizia de creștere economică sau de expansiune în cadrul pieței specifice sau pe noi piețe;
- Decizia privind amplasarea de filiale în zonele considerate ca fiind strategice;
- Decizia de fuzionare cu alte firme sau de participare la constituirea de carteluri.
6.2 Modelul descriptiv general al problemei decizionale
În mod obișnuit, în practica decizională, o problemă de decizie este modelată utilizând elementele procesului decizional [29] și anume:
1) Stările naturii a căror mulțime o vom nota în continuare N = { Nj }j=1, ,n ;
2) Criteriile decizionale abreviate în continuare Ck,, k =1, ,r, elemente ale mulțimii C;
3) Variantele (alternativele) decizionale care formează mulțimea V = {Vi}i=1, ,m;
4) Consecința adoptării variantei decizionale Vi după criteriul Ck în condițiile apariției stării naturii Nj, o vom nota cu cijk.
|
CONSECINȚE DECIZIONALE |
||||||
Variante decizionale |
Starea naturii N1 |
. . . |
Starea naturii Nj |
. . . |
Starea naturii Nn |
||
|
Criteriul C1...Ck...Cr |
|
Criteriul C1...Ck...Cr |
|
Criteriul C1...Ck...Cr |
||
V1 |
c111...c11k...c11r |
|
|
|
|
||
. . . |
|
. . . |
|
|
|
||
Vi |
|
|
cij1...cijk...cijr |
|
|
||
. . . |
|
|
|
. . . |
|
||
Figura 6.1 Modelul descriptiv al
problemei decizonale (matricea decizională) Vm
|
|
|
|
|
cmn1...cmnv |
Schematic, tabloul corespondenței între aceste elemente este prezentat în Figura 6.1, de cele mai multe ori acesta fiind cunoscut sub numele de matrice decizională sau matricea plăților.
Matricea decizională este deosebit de utilă în modelarea și rezolvarea problemelor decizionale în condiții de risc și incertitudine uni sau multicriteriale.
6.3 Metode generale de rezolvare a problemelor decizionale
Activitate specific umană, adoptarea deciziilor poartă amprenta subiectivismului decidentului, depinzând de personalitatea, temperamentul și experiența acestuia la fel de bine ca și de mediul în care decizia urmează a fi adoptată. Cu toate acestea, suntem în posesia unor instrumente care pot asigura un anumit grad de obiectivizare a procesului decizional atunci când sunt folosite în mod logic și coerent.
În cadrul unui proces decizional (la nivelul unei afaceri profitabile, a organizațiilor nonprofit și agențiilor guvernamentale), decidentul trebuie să definească problema și să stabilească obiectivele, respectiv să identifice toți factorii adecvați, restricțiile și interdependențele. El trebuie să colecteze cât mai multe informații relevante în condițiile unor restricții de timp și cost, să analizeze datele culese, să specifice soluții alternative și să le evalueze în termeni de profit și cost și să aleagă cea mai bună soluție.
Adoptarea efectivă a unei decizii devine astfel arta alegerii celei mai bune soluții dintre toate variantele disponibile, alegere care urmează a fi făcută într-una din cele trei situații posibile privind informația de care dispune decidentul asupra problemei: certitudine, risc sau incertitudine. Aceste stări constituie mediul decizional în care vom studia succesiv procesul decizional.
6.3.1 Mediul decizional
Deciziile economice constau uzual în alegerea din mai multe cursuri posibile ale acțiunii sau din mai multe strategii (variante decizionale). Frecvent, aceste alegeri se produc într-un mediu asupra căruia decidentul are un control limitat sau nul. Pentru a desemna aceste condiții folosim termenul general de stări ale naturii. Gradul în care decidentul dispune de informații asupra acestor stări, le grupează în trei mari clase: 1) Stare de certitudine; 2) Stare de risc; 3) Stare de incertitudine.
Dacă privim acest grad de cunoaștere ca pe un continuum, atunci certitudinea se află la un capăt, incertitudinea la celălalt și riscul la mijloc.
1) Conceptul de certitudine
Certitudinea definește acea stare de informare decizională în care decidentul cunoaște apriori rezultatul specific la care fiecare variantă decizională conduce invariabil. Decidentul are deci informație completă asupra mediului decizional și a consecințelor variantelor decizionale.
Deși la prima vedere această stare pare a exista doar la nivel teoretic, pot fi întâlnite totuși multe situații pe termen scurt în care decidentul dispune de informație completă, informația necesară constând, de exemplu, în prețurile curente, termene de primire/livrare a unor materii prime/produse finite, cantități comandate etc..
Starea de certitudine este întâlnită în procesele decizionale care au la bază optimizări liniare și neliniare utilizate pentru a găsi alocarea de resurse care conduce la valori maxime pentru anumiți indicatori (profit sau utilitate) sau minime pentru alții (costuri), în condițiile unor restricții date. Oricum, în realitatea economică, puține lucruri rămân certe pe termen lung. Rezultatele unei investiții de amploare, de exemplu, sunt imposibil de prevăzut cu certitudine atunci când considerăm interacțiunea dinamică dintre mai multe valori necunoscute cum ar fi situația economică generală, competiția națională/internațională, gusturile consumatorilor, climatul politic în diferite țări, progresul tehnologic. Cele mai multe decizii strategice sunt luate în condiții mai puțin perfecte din punct de vedere al cunoașterii, adică în condiții de risc și incertitudine.
2) Conceptul de risc
Riscul desemnează acea stare a cunoașterii în care fiecare variantă decizională conduce la unul dintre rezultatele specifice dintr-o mulțime dată, fiecare rezultat putând apărea cu o probabilitate cunoscută obiectiv de către decident. În condiții de risc, decidentul posedă anumite cunoștințe obiective asupra mediului decizional și este capabil să prevadă obiectiv probabilitatea de apariție a stărilor naturii posibile și rezultatul fiecărei strategii analizate.
3) Conceptul de incertitudine
Incertitudinea definește acea stare în care una sau mai multe alternative decizionale au rezultate dintr-o mulțime dată, rezultate a căror probabilitate de apariție este necunoscută sau imposibil de apreciat obiectiv. De aceea, în raport cu riscul, incertitudinea este un fenomen subiectiv. În această stare nu există doi decidenți care să aibă aceeași părere cantitativă, datorită gradului de cunoaștere a mediului decizional, precum și diferențelor de personalitate și opinie.
Incertitudinea este adesea datorată schimbărilor rapide în variabilele de structură și în fenomenele de piață ce definesc mediul economic și social în care firmele operează.
6.3.2 Probleme decizionale în condiții de certitudine
În condițiile de certitudine descrise anterior, decidentul alege pur și simplu varianta decizională care conduce la cel mai bun rezultat. În general, deciziile în condiții de certitudine reclamă găsirea celui mai bun rezultat (de ordin financiar) profitul maxim sau costul minim, activitate la care ne vom referi ca la studiul optimizării. Cele mai cunoscute și larg utilizate tehnici de optimizare de care dispune decidentul în aceste condiții sunt [19]: a) Analiza marginală; b) Programarea liniară; c) Analiza incrementală a profitului.
a) Analiza marginală
În condiții de certitudine, venitul și costul sunt cunoscute pentru fiecare nivel de producție și vânzare. Obiectivul decidentului este acela de a găsi nivelul producției din diferite produse și nivelul vânzărilor care să maximizeze profitul. Analiza marginală utilizează conceptele de venit marginal și cost marginal pentru a găsi relația optimă dintre producție și profit, concepte ilustrate grafic în Figura 6.2.
Venitul marginal (MR) definește venitul adițional datorat vânzării unei unități suplimentare de output (produs). În Figura 6.2 venitul marginal este ilustrat de panta curbei venitului total (TR). Costul marginal (MC) reprezintă costul adițional al achiziționării sau producerii unei unități suplimentare de output și este reprezentat grafic de panta curbei costului total (TC). Analizând relațiile dintre indicatorii reprezentați grafic în Figura 6.2, putem observa că:
1) Pentru nivelurile Q1 și Q4 ale output-ului, venitul marginal și costul marginal sunt egale (TR = TC), conducând la un profit nul;
2) Pentru Q1 < Q2 > Q4, profitul este strict pozitiv;
3) Analiza marginală arată că atâta timp cât MR > MC, producerea și vânzarea unei unități de produs în plus duce la creșterea profitului. De aceea, profitul este maxim atunci când MR=MC. Aceasta se întâmplă în Q3. în acest punct pantele celor două curbe TR și TC sunt egale, tangentele la ele în Q3 fiind paralele.
4) În Q3, profitul marginal (MP) este nul (profitul marginal este dat de către panta funcției profit în Q3).
![]() |
Trebuie totuși observat că pot exista situații în care firma să nu poată realiza nivelul Q3 al producției datorită cantității de resurse disponibile. Dacă resursele permit, de exemplu, obținerea unei cantități de produs Q2, decidentul trebuie să vadă dacă Q2 este nivelul optim al producției sau un alt punct la stânga acestuia.
În condițiile existenței acestui tip de restricții, programarea liniară, care constituie o extensie a analizei marginale, oferă o procedură de decizie alternativă suficient de puternică.
b) Programarea liniară
Programarea liniară este o parte a programării matematice care operează cu modele liniare în scopul alocării optime a resurselor limitate între activitățile concurente. O problemă de programare liniară constă din optimizarea unei funcții obiectiv (de minim sau de maxim) ale cărei variabile sunt supuse unui set (posibil vid) de condiții implicite numite restricții și unor condiții explicite privind valorile posibile ale acestora (nenegative, de exemplu).
Metoda programării liniare este eficientă și operantă doar în cazul problemelor care au următoarele caracteristici:
1. Mulțimea variabilelor verifică restricția de nenegativitate;
2. Funcția obiectiv este unică;
3. Există restricții ce limitează atingerea obiectivului, restricții aflate sub forma unor limitări superioare/inferioare asupra combinațiilor de variabile;
4. Toate restricțiile asupra variabilelor sunt liniare.
Rezolvarea modelelor liniare poate fi făcută utilizând metoda grafică (în cazul problemelor cu 2 și cu 3 variabile) sau algoritmul simplex, mai precis una din formele sale restrânse [19], [31]. Datorită gradului ridicat de complexitate al modelelor de programare liniară obținute din formalizarea unora dintre aceste tipuri de probleme, s-au construit și se utilizează diferite pachete de programe (cum ar fi QM), destinate a transfera rezolvarea acestora echipamentelor de calcul. în acest caz, etapa cea mai importantă pentru decident o constituie identificarea problemei și modelarea corespunzătoare a acesteia.
c) Analiza incrementală a profitului
Analiza incrementală a profitului este o aplicație practică a conceptelor din analiza marginală care surprinde modificările atât din valoarea funcțiilor cererii, venitului, costului, producției cât și a celor din structura funcțiilor în sine, ca urmare a unei anumite decizii. Regula de decizie de bază este aceea de a accepta orice propunere care duce la creșterea profitului și de a le respinge pe celelalte. Elementele fixe (costurile fixe, de exemplu) sunt irelevante pentru această decizie și, deci, nu fac obiectul analizei. Din această cauză, decizia incrementală este un concept pe termen scurt. Prezentăm, în continuare, un scurt exemplu ilustrativ pentru acest concept.
![]() |
![]() |
Din păcate, mulți manageri nu gândesc în termeni incrementali; ei adoptă decizii bazate pe valorile medii ale costurilor totale (fixe și variabile), în majoritatea cazurilor aceste decizii pe termen scurt dovedindu-se a fi eronate deoarece obiectivul firmei este acela de a maximiza profitul.
6.3.3 Modelarea problemelor decizionale în condiții de risc
În condiții de risc și incertitudine, problema tipică de decizie este suficient de complexă pentru a permite un număr de rezultate posibile pentru fiecare strategie, rezultate care sunt adesea dependente de condiții ce scapă controlului decidentului. Din acest motiv matricea decizională constituie un instrument util în prezentarea și analiza acestor rezultate, ea ajutând decidentul să conceptualizeze și să formalizeze procesul decizional în ce privește: stabilirea obiectivelor, selecția plăților (consecințelor variantelor decizionale), evaluarea și selecția strategiilor alternative.
O astfel de matrice este prezentată în Figura 6.1, valorile numerice din interiorul său reprezentând plățile rezultate pentru fiecare variantă decizională și stare a naturii asociată. Plățile reprezintă cele mai bune estimări ale decidentului în ce privește rezultatele pentru fiecare combinație strategie-stare a naturii-criteriu decizional, exprimate în cei mai semnificativi termeni. Conceptual, cei mai semnificativi termeni pot fi cantități, unități de output vândute, volumul valoric al vânzărilor, volum al profitului (exprimat valoric) sau orice alte valori care sunt semnificative pentru decident.
În condiții de certitudine, există o singură stare a naturii, iar matricea plăților va fi reprezentată de o singură coloană. Decidentul știe care va fi rezultatul dacă o anumită variantă este aleasă, și el trebuie doar să aleagă varianta cu cel mai bun rezultat.
În condiții de risc, probabilitatea de apariție a fiecărei stări a naturii și plățile asociate pot fi stabilite obiectiv din evidența empirică, din înregistrările anterioare ale firmei sau din experimentări.
În condiții de incertitudine, probabilitățile de apariție a stărilor naturii și plățile asociate lor vor trebui stabilite subiectiv în acord cu cele mai bune informații și convingeri ale decidentului. Aceasta, desigur, cere ca decidenții să posede anumite informații asupra posibilelor stări ale naturii și plăților asociate. Dacă decidenții hotărăsc faptul că informațiile lor sunt insuficiente pentru a stabili probabilități subiective, ei pot oricând să apeleze la postulatul Bayesian potrivit căruia aceste probabilități sunt egale.
Așa cum notam anterior, riscul există atunci când decidentul nu cunoaște în avans rezultatul specific al unei decizii, dar este capabil să stabilească o distribuție de probabilitate obiectivă a posibilelor stări ale naturii și plăților (sau rezultatelor) asociate acestora.
Situațiile care implică un anumit grad de risc pot fi clasificate în pure și speculative.
Riscul pur există atunci când sunt șanse ca decidentul să înregistreze o pierdere în urma aplicării deciziei, fără să existe și șansa unui câstig. De exemplu, proprietarul unui automobil se confruntă cu riscul asociat pierderilor provocate de o posibilă coliziune. Dacă aceasta se produce, proprietarul suportă o pierdere financiară. În absența unei coliziuni, proprietarul nu înregistrează nici un câștig.
Riscul speculativ există atunci când sunt șanse atât de câștig cât și de pierdere. Decizia de extindere a firmei implică, de exemplu, atât șanse de pierdere cât și șanse de câștig.
Această distincție între tipurile de risc este deosebit de importantă pentru decidenții care își desfășoară activitatea în condiții de risc. Modalitățile de a opera cu riscul depind de tipul acestuia și, bineînțeles, de tipul decidentului în cauză. Astfel, în cazul prezenței riscului pur, decidenții recurg la diferite metode de reducere a șanselor de a înregistra pierderi: încheierea de contracte de asigurare, metode suplimentare de protecție a bunurilor deținute etc. În situațiile care implică riscuri speculative, decidenții utilizează metode decizionale care să îi conducă la alegerea variantei decizionale cu cele mai mari șanse de câștig și cele mai mici șanse de pierdere.
Potențialele pierderi economice aflate în atenția decidenților care operează în condiții de risc pot fi grupate astfel: (1) pierderi de proprietate cauzate de distrugerea parțială sau totală sau de dispariția proprietăților firmei, (2) obligațiile față de alte persoane sau firme datorate stricăciunilor cauzate proprietăților acestora, și (3) pierderile de personal cauzate de obicei de moartea, îmbolnăvirea, pensionarea sau șomajul angajaților, proprietarilor sau membrilor de familie ai acestora.
Procesul de management al riscului include cinci pași:
1. Identificarea posibilelor pierderi pe care firma sau afacerea le presupune (situațiile în care există riscul ca aceste pierderi să apară);
2. Măsurarea corectă a dimensiunii piederilor asociate situațiilor de risc;
3. Identificarea procedeelor de operare cu riscul și adoptarea unei decizii relativ la cea mai bună combinație de metode ce vor fi utilizate în rezolvarea problemei;
4. Implementarea deciziei adoptate la pasul 3;
5. Evaluarea rezultatelor aplicării deciziei și determinarea eventualelor condiții nou apărute care solicită soluții diferite de cele adoptate anterior.
Managementul riscului, deși nu contribuie în mod direct și evident la creșterea economică a firmei, constituie una dintre principalele componente ale managementului firmei. și aceasta deoarece ignorarea anumitor situații care presupun riscuri pot duce chiar la dispariția firmei. Principalele obiective ale managementului riscului sunt: (1) simpla supraviețuire a firmei, (2) costuri scăzute cu managementul riscului și în acest fel obținerea de profituri ridicate, (3) obținerea de câștiguri stabile, (4) întreruperi de mică durată sau absența întreruperilor în activitatea firmei, (5) creșterea continuă și (6) satisfacția firmei în ce privește responsabilitățile sale sociale și buna sa imagine. Aceste obiective ale managementului firmei sunt, în funcție de scopurile firmei, mediul în care ea își desfășoară activitatea și atributele proprii fiecărei organizații în particular.
Există două abordări de bază ale măsurării obiective a gradului de risc. Una este a priori, realizată prin deducție, cealaltă este a posteriori, bazată pe analiza statistică a datelor empirice.
În cadrul metodei a priori, decidentul este capabil să determine probabilitatea apariției unui rezultat fără experimentări sau analize ale experienței trecute. în schimb, probabilitățile sunt determinate deductiv în baza unor principii care statuează cunoașterea în avans a caracteristicilor stărilor naturii probabile. Această metodă este adecvată ori de câte ori decidentul poate determina probabilitatea unui rezultat fără a recurge la experimente, eșantionări sau experiențe anterioare. Când acest lucru nu este posibil, decidentul trebuie să recurgă la metoda a posteriori.
În cadrul metodei a priori procedăm de la cauză la efect. În metoda a posteriori, observăm efectul prin intermediul măsurătorilor empirice și apoi căutăm să stabilim cauza.
Metoda a posteriori pornește de la ipoteza că performanțele trecute sunt tipice și că ele se vor înregistra și în viitor. În scopul stabilirii unei măsuri a probabilității, decidenții încep prin a observa numărul de apariții ale rezultatului care interesează în numărul total de observații și prin a construi o distribuție de frecvență pentru rezultatele analizate.
Dacă decidentul este dispus să presupună că evenimentele se vor produce în viitor cu aceeași frecvență de apariție ca și în trecut, nu are decât să convertească pur și simplu distribuția de frecvență într-una de probabilitate. Desigur că, în anumite cazuri, decidentul poate să nu accepte neapărat o conversie directă a frecvențelor. Distribuția de probabilitate poate fi modificată astfel încât să reflecte prezența noilor factori care pot avea influențe semnificative asupra comportamentului viitor al fenomenului sau sistemului economic analizat.
Deoarece condițiile sunt de așa natură încât probabilitatea statistică a unui eveniment poate fi determinată obiectiv, această probabilitate a evenimentului poate fi clasificată ca un risc. Astfel, companiile de asigurări pot prevedea cu un grad înalt de acuratețe probabilitățile de deces, accidente și incendii, probabilități care le oferă acestora posibilitatea de a lua decizii în ceea ce privește nivelul primelor și al ratelor de asigurare. Deși nu pot stabili probabilitatea ca un anume individ să moară, sau ca o anumită casă să ardă, ele pot prezice cu erori mici câte persoane dintr-o anumită grupă de vârstă vor muri anul următor, sau câte case de un anumit tip situate într-o anumită regiune vor arde.
O dată confruntați cu eventualități sau cu rezultate care implică riscuri, o primă sarcină a decidenților specializați (managerii) este aceea de a dezvolta tehnici care să îi facă capabili să calculeze (și implicit să minimizeze) riscurile inerente într-o problemă particulară. Una dintre metodele folosite în acest scop este calculul distribuției de probabilitate a rezultatelor posibile dintr-un set de observații simple, și apoi obținerea valorii așteptate.
Valoarea așteptată (Ei) este criteriul decizional primar utilizat în condiții de risc. Calculul acesteia se face în baza relației:
, (6.1)
unde: Ei - valoarea (monetară) așteptată a variantei decizionale Vi;
cij - valoarea plății pentru varianta Vi în condițiile apariției stării naturii Nj;
pj - probabilitatea de apariție a stării naturii Nj;
Din relația 6.1 rezultă că valoarea așteptată este o valoare medie ponderată, drept ponderi având probabilitățile de apariție a plăților. Astfel spus, dacă strategia Vi va fi aplicată de mai multe ori în stări ale naturii similare ne putem aștepta să primim o plată medie egală cu Ei. În comparația dintre mai multe variante decizionale, decidentul o va alege pe aceea căreia îi corespunde o valoare așteptată maximă. Pot exista, însă, și situații în care mai multe variante decizionale au valori așteptate egale. În acest caz, pentru a putea alege între Vk și Vl pentru care Ek = El vom utiliza un alt indicator și anume gradul de risc. Deoarece valoarea așteptată este o măsură a tendinței centrale, gradul de risc poate fi interpretat ca fiind gradul în care plățile posibile deviază de la valoarea așteptată, el fiind considerat ca o măsură secundară sau auxiliară a valorii așteptate.
Măsurarea riscului absolut și relativ
Pentru a măsura riscul absolut al unei variante decizionale avem la dispoziție doi indicatori: distanța și abaterea standard.
Distanța reprezintă diferența între cea mai mică și cea mai mare valoare din matricea plăților pentru o variantă decizională dată:
(6.2)
Intuitiv simțim că un proiect este cu atât mai riscant cu cât plățile asociate acestuia sunt mai depărtate față de medie. Determinarea distanței este, de aceea, o metodă de măsurare a riscului absolut.
Deoarece oferă o informație numerică extremă, distanța este doar o evaluare preliminară. O măsurare a riscului mult mai înaltă în acuratețe oferă (în cazul unei distribuții de probabilitate normale) abaterea standard (s) care măsoară variația plăților de la valoarea așteptată. Cu cât mai mare este abaterea standard, cu atât mai mare este variația plăților posibile și, de aici, riscul. Calculul abaterii standard se face potrivit relației:
. (6.3)
Din mulțimea variantelor decizionale de care dispune pentru soluționarea unei anumite probleme, în general, decidentul o preferă pe cea căreia îi corespunde o abatere standard cât mai mică, echivalând cu un grad de risc mai redus. Desigur, această alegere este condiționată de mulți alți factori care țin de tipul decidentului și atitudinea sa față de risc, specificul și amploarea problemei pe care urmează să o rezolve etc..
Distanța și abaterea standard sunt măsuri ale riscului absolut al unui proiect decizional. Se poate întâmpla ca nu întotdeauna acestea să ofere o informație complet edificatoare asupra variantelor decizionale analizate (este cazul, de exemplu, a două variante decizionale care au aceeași valoare așteptată și aceeași distanță). În acest caz, este necesar să măsurăm și gradul de risc relativ al acestora. Prin risc relativ înțelegem riscul pe unitatea monetară de valoare așteptată, și el este dimensionat utilizând abaterea standard relativă sau coeficientul de variație (cVi), a cărui relație de calcul este:
, (6.4)
unde m reprezintă valoarea așteptată sau media.
În mod corespunzător, decidentul va prefera varianta decizională cu un grad de risc relativ scăzut, această alegere depinzând însă și de tipul decidentului relativ la atitudinea sa față de risc, de dimensiunea plății așteptate din aplicarea variantei decizionale, ca și de alte considerente, așa cum ar fi propria sa poziție financiară.
În Figura 6.3 prezentăm relația venit-risc relativ pentru doi decidenți A și B. Ordonata indică plata medie așteptată a unei strategii sau proiect în unități monetare. Intersecția venit-risc este ilustrată prin puncte pentru cele trei strategii. Curbele A și B reprezintă funcțiile risc-venit pentru decidentul A și B, și sunt numite curbe de indiferență.
![]() |
Curba A ilustrează aversiunea la risc a decidentului, deoarece la o creștere a riscului, venitul trebuie să crească cu o anumită rată crescătoare.
Curba B indică o atitudine de preferință pentru risc. Cu cât riscul crește, venitul crește de asemenea, dar cu o rată descrescătoare.
De aici rezultă faptul că decidentul A nu va lua în considerare strategia S2 deoarece se află sub curba sa de indiferență. El va alege S1, deasupra lui S3 chiar dacă S3 este neriscant, deoarece venitul așteptat de la strategia S1 este mai mare decât cel oferit de S3. Decidentul B va considera că toate cele trei strategii sunt acceptabile, dar, de asemenea, va alege S1 deoarece aceasta promite cel mai ridicat venit la cel mai scăzut nivel al riscului absolut și relativ.
Utilitatea și atitudinea față de risc a decidenților
Cea mai satisfăcătoare explicație în ce privește atitudinea diferitelor persoane față de risc ne-o oferă teoria utilității. Pentru a explicita conceptul și semnificația utilității în acest context, să presupunem că două firme productive sunt invitate să participe la o licitație pentru realizarea unui proiect de mare amploare. Firma A, cu un capital de 5N mil.[u.m.] este substanțial mai mare decât firma B cu un capital de N mil.[u.m.]. Oricum, costul pentru pregătirea licitației este același pentru ambele firme, N/10 mil.[u.m.] și nu poate fi recuperat de firma al cărei proiect nu va fi acceptat. Pe de altă parte, firma câștigătoare se poate aștepta la un profit de 2,5N mil.[u.m.] din activitatea de realizare a proiectului.
Managerul fiecărei companii crede că are șanse să câștige competiția, alternativele decizionale în fața cărora ei sunt puși fiind: 1) concurez și 2) nu concurez.
Dacă ambele firme concurează, valoarea așteptată din participarea la licitație pentru fiecare este (în mil.[u.m.]):
E = 0,5(-N/10)+0,5(2,5N)=1,3N
În ciuda acestei valori așteptate a profitului mari, firma mai mică poate alege varianta de a nu candida. Motivul este că cele 1,3N mil.[u.m.] reprezintă doar teoretic venitul mediu din mai multe încercări. În realitate, însă, există doar o singură încercare în care firma poate ori să câștige 2,5N mil.[u.m.], ori să piardă N/10 mil.[u.m.]. Dacă o astfel de pierdere ar dezechilibra serios din punct de vedere financiar firma, ea nu va risca, indiferent cât de mare ar fi profitul așteptat din realizarea proiectului. Dacă ea este în stare să suporte pierderea, poate fi înclinată să își asume riscul.
Pentru a efectua o analiză pertinentă a atitudinii firmelor față de risc, se impune transformarea plății absolute ([u.m.]) într-o altă structură compensatorie care să reflecte mult mai bine atitudinea față de câștig sau de pierdere a decidentului. Utilitatea este o astfel de măsură. Decidenții folosesc acest concept atunci când ordonează variantele în ordinea preferinței, în sensul că va fi preferată varianta cu cea mai mare utilitate și apoi celelalte, în ordinea descrescătoare a utilității lor.
Riscul și utilitatea marginală descrescătoare
Utilitatea marginală reprezintă modificarea care are loc în utilitatea totală a decidentului/firmei atunci când o unitate monetară este câștigată sau pierdută.
În exemplul
anterior, dacă firma mai mică nu își permite pierderea de N/10 milioane [u.m.],
atunci ea a atribuit o utilitate marginală mai mare pentru o [u.m.] pierdută
decât pentru una câștigată. În Figura 6.4 sunt ilustrate cele trei moduri în
care utilitatea este pusă în legătură cu venitul.
Figura 6.4 ilustrează atitudinea diferitelor tipuri de decidenți puși în ipostaza de investitori atunci când venitul obținut din investiție crește cu un increment constant. Ordonata măsoară utilitatea venitului obținut exprimat în unități de utilitate, fiecare curbă reprezentând utilitatea marginală.
· Cel mai frecvent întâlnit tip de decident este cel căruia îi corespunde curba din Figura 6.4.a, adică cel care evită riscul. Utilitatea monedei pentru acest acest decident este descrescătoare în raport cu creșterea venitului așteptat. Deși câștigul obținut din realizarea unui proiect poate fi mai mare (în unități monetare ([u.m.])) în comparație cu un alt proiect, datorită faptului că utilitatea marginală a primului este mai mică, investitorul advers la risc va alege cel de al doilea proiect.
· Linia dreaptă din Figura 6.4.b are înclinarea constantă, caracterizând o persoană indiferentă la risc pentru care utilitatea marginală a unei [u.m.] câștigate este egală cu cea a unei [u.m.] pierdute. Indiferența la risc nu este acceași cu indiferența la profit. Individul reprezentat prin B1 atribuie o utilitate mai mare unei [u.m.] câștigate sau pierdute decât o face B, iar B obține mai multă utilitate dintr-o [u.m.] decât B11.
· În cel de al treilea caz, utilitatea are creșteri mult mai mari decât ale venitului, reflectând cazul jucătorului care atribuie o utilitate mult mai mare banilor câștigați decât celor pierduți. Curba descrie comportamentul decidentului cu preferință pentru risc: cu cât câștigă mai mult, cu atât mai important devine câștigul.
Deși toate cele trei tipuri de decidenți există, în realitate primul tip este cel care domină categoria managerilor. Chiar dacă există și manageri care preferă riscul și au succes în afaceri, majoritatea covârșitoare a acestora sunt mult mai afectați de pierderea unei [u.m.] în raport cu plăcerea pe care o obțin atunci când câștigă. Disproporția este atât de mare încât ipoteza utilității marginale descrescătoare reprezintă una dintre cele două mari probleme controversate ale teoriei economice (cealaltă constituind-o legea venitului marginal descrescător relativ la factorii de producție).
Prima de risc
Aversiunea la risc a decidenților se manifestă în multiple moduri: acțiunile preferențiale se vând la un preț mai mare decât cele obișnuite, investitorii diversifică prin crearea de portofolii individuale și, în același timp, prin investirea în fonduri mutuale, oamenii își depozitează banii în fonduri de asigurare la rate ale dobânzii scăzute în raport cu cele pe care le-ar putea obține investind în acțiuni ale unor firme și, de asemenea, ei cumpără tot felul de asigurări de viață și de accidente.
Se pune atunci întrebarea de ce, de exemplu, dacă investitorii sunt adverși la risc, își investesc banii în pachete de acțiuni, mărfuri, metale prețioase, și alte investiții riscante? Răspunsul este că ei nu ar acționa așa dacă nu ar primi o primă de risc. Investitorul dorește să fie compensat nu doar pentru utilizarea banilor săi în realizarea diferitelor proiecte, dar și pentru riscul de a-i pierde. Cu alte cuvinte, investitorul cere o rată mai mare a venitului pe unitatea monetară investită atunci când este implicat un anumit grad de risc. Pentru a ilustra conceptul de primă de risc, să presupunem că o persoană are o funcție de utilitate ca aceea din Figura 6.5 și i se cere să parieze 1000 [u.m.] pe aruncarea unei monede, adică 0,5 probabilitatea de a câștiga și 0,5 probabilitatea de a pierde. în cazul în care câștigă primește 1000 [u.m] dacă pierde, plătește 1000 [u.m.]. Ar trebui această persoană să parieze?
Pentru a putea răspunde întrebării anterioare, să analizăm Figura 6.5 care ilustrează o investiție fără primă de risc. Dacă investitorul câștigă 1000 [u.m.], el câștigă 8 unități de utilitate, dar dacă pierde, el sacrifică 12 unități de utilitate. Valoarea așteptată în unități de utilitate este în acest caz:
0,5 x 8 + 0,5 (-12) = -2 [u.u.],
deci, potrivit regulii de
decizie utilizând valoarea așteptată medie (în unități de utilitate), el nu ar
trebui să parieze.
Să presupunem că aceluiași decident i se oferă o primă dacă pariază. Dacă pierde, pierde 1000 [u.m.], iar dacă câștigă, câștigă 1.800 [u.m.]. șansele de câștig/pierdere sunt din nou egale. Să parieze acest decident sau nu? Pentru a răspunde să privim Figura 6.6.
![]() |
Din nou, răspunsul depinde de funcția de utilitate a decidentului. Așa cum este desenată curba în Figura 6.6, o pierdere de 1000 [u.m.] va duce la pierderea a 12 unități de utilitate (u.u.), în timp ce un câștig de 1800 [u.m.] va asigura un câștig de 12 [u.u.]. Valoarea așteptată a pariului este atunci
0,5 x (-12) + 0,5 x (-12) = 0 [u.u.],
însemnând că investitorul poate fi indiferent la pariu. Dacă prima de risc este majorată, el va accepta cu siguranță pariul, dar, dacă este redusă, el va refuza cu certitudine.
Panta curbei funcției de utilitate a decidentului își pune amprenta asupra dimensiunii primei de risc pentru care el preferă o variantă decizională sau alta. Riscul este măsurat, așa cum am văzut anterior, de dispersia rezultatelor posibile ale variantelor decizionale. Atunci când o primă de risc este adăugată la prima de câștig, dispersia rezultatelor posibile se modifică, riscul modificându-se corespunzător.
Renumiții oameni de știință Milton Friedman și Leonard Savage au întâmpinat greutăți în utilizarea abordării tradiționale a utilității marginale, deoarece ea nu explică de ce un individ poate avea în același timp un comportament cu preferință și cu aversiune la risc. De exemplu, un obișnuit al jocurilor de noroc (cu un comportament de căutător al riscului) conduce către Casino o mașină asigurată și trăiește într-o casă asigurată (comportament advers la risc). Cei doi savanți au încercat să explice acest lucru introducând ipoteza unei funcții de utilitate care crește inițial, dar apoi descrește, așa cum arată Figura 6.7.
![]() |
Atitudinile investitorilor față de risc depind de panta curbei lor de utilitate care, la rândul ei, depinde atât de personalitatea investitorului cât și de fiecare poziție de pe curbă, care este determinată de venitul curent. Dacă venitul este scăzut, utilitatea marginală a venitului (măsurată de către panta curbei) este ridicată și riscul va fi acceptat pentru o primă de risc mult mai scăzută decât atunci când venitul este ridicat. Ori, așa cum Friedman și Savage au presupus, pentru niveluri mici ale venitului, un individ poate chiar să caute riscul, el devenind mai întâi indiferent, și apoi advers la risc, pe măsură ce venitul pus în joc crește.
Pentru o firmă, prima de risc poate fi privită ca având două componente: riscul afacerii și riscul financiar.
Riscul afacerii este asociat cu deciziile de investiție ale unei firme. El este definit ca fiind dispersia relativă a venitului operativ net al firmei și poate fi măsurat de către coeficientul de variație (cVi).
Acest risc este întotdeauna prezent într-un anume grad, deoarece nici o afacere nu are succesul garantat. Gradul riscului depinde de natura afacerii și de priceperea managerilor, anumite tipuri de afaceri fiind inerent mai riscante decât altele. în raport cu orice tip de afacere, un investitor percepe în mod uzual existența unui risc al afacerii mai mare atunci când este vorba de o firmă nouă decât de una cu experiență îndelungată în domeniu. Pe de altă parte, o firmă cu vechime ale cărei produse sau metode de a face afaceri au devenit depășite, poate prezenta un grad mai mare de risc în raport cu o firmă nou înființată.
Riscul financiar este distinct față de riscul afacerii. în timp ce riscul afacerii este determinat de deciziile de investiție ale firmei, riscul financiar este determinat de deciziile financiare ale firmei, îmbrăcând în general două aspecte principale:
(1) riscul posibilei lipse de solvabilitate a firmei;
(2) variabilitatea în câștigurile disponibile ale deținătorilor de acțiuni la firma respectivă.
De fiecare dată când o firmă include debite pe termen lung în structura capitalului său, riscul financiar trebuie adăugat la riscul afacerii pentru a determina riscul total presupus de către firmă. Aceasta deoarece câștigurile trebuie să meargă în primul rând către achitarea datoriilor. Cu cât este mai mare datoria, cu atât mai mare probabilitatea ca veniturile să fie insuficiente pentru plata datoriei. Deoarece firma este incapabilă să achite plățile cerute, ea poate fi obligată să falimenteze. într-un grad mai mic, riscul financiar este, de asemenea, generat de vânzarea pachetelor de acțiuni preferențiale, deoarece dividendele corespunzătoare acestora trebuie să fie plătite imediat după datorii, dar înainte ca investitorii în acțiuni să primească vreun venit din investițiile lor.
Oricum, cu cât firma trebuie să plătească mai multe datorii din câștigurile sale, cu atât va fi mai puțin capabilă să distribuie venit către acționari. Dacă o distribuție de probabilitate poate fi determinată pentru câștigurile aflate la dispoziția acționarilor, riscul financiar poate fi de asemenea măsurat prin coeficientul de variație.
Atunci când este pus în situația de a alege din mai multe variante decizionale, în estimarea câștigului pentru o anumită strategie decizională, decidentul trebuie să ia în considerare atât valoarea actuală a viitoarelor venituri obținute ca urmare a punerii în practică a strategiei, cât și gradul de risc. Ambele considerații sunt încorporate în modelul de calcul a valorii actuale nete (NPV) a unei investiții date (vezi capitolul 5).
Una dintre caracteristicile riscului este aceea că probabilitățile diferitelor rezultate pot fi estimate statistic, fapt ce conferă decidentului posibilitatea de a încorpora câștigurile sau pierderile așteptate în structura costului determinată în avans la nivel de firmă. Acest lucru este posibil dacă riscul este de natură intrafirmă sau interfirmă.
· Riscul intrafirmă se referă la posibilele pierderi pe care o firmă preferă să le absoarbă ca pe costuri mai degrabă decât să se asigure împotriva lor din surse de finanțare externe firmei. Atunci când numărul de apariții ale acestor pierderi este suficient de mare încât să poată fi prevăzut cu o eroare de aproximare cunoscută, managerul poate stabili probabilitatea pierderii și o poate adăuga la alte costuri cunoscute.
· Riscul interfirmă apare atunci când numărul observărilor nu este suficient de mare la o firmă oarecare pentru ca managerul firmei să poată să prevadă pierderile cu o eroare acceptabilă. Oricum, numărul acestor observări devine suficient de mare atunci când sunt luate în considerare mai multe firme. Exemple de asemenea riscuri sunt: incendiile, inundațiile, furturile etc.. Deoarece managerii nu sunt în stare să prevadă asemenea pierderi pentru propria firmă, ei deplasează responsabilitatea către firmele de asigurări. Acestea pot stabili probabilitatea unor astfel de pierderi bazându-se pe un număr mare de cazuri care acoperă mai multe firme. Companiile de asigurări își asumă riscul agregat pentru toate firmele și, ca urmare, percep de la acestea o plată a asigurării numită primă de asigurare care devine apoi parte a costurilor firmei.
Mărimea acestei prime este stabilită în baza pierderilor așteptate care urmează a fi compensate, plus costurile administrative și profitul. Managerul firmei va decide dacă va cumpăra o poliță de asigurare în baza valorii așteptate a operațiunilor firmei și a funcției sale de utilitate.
6.4 Studii de caz, probleme
6-1. Ne vom situa în cele ce urmează în cazul unui decident care trebuie să aleagă strategia optimală dintre cinci strategii construite, relativ la care cunoaște informațiile cuprinse în matricea decizională de mai jos.
Strategii decizionale |
Stări ale naturii |
|||
N1 |
N2 |
N3 |
N4 |
|
S1 |
6 |
6 |
6 |
4 |
S2 |
25 |
7 |
7 |
-15 |
S3 |
20 |
20 |
7 |
-1 |
S4 |
19 |
16 |
9 |
-2 |
S5 |
20 |
15 |
15 |
-3 |
Valorile numerice din interiorul matricii reprezintă venitul așteptat de către decident ca urmare a realizării fiecărei strategii decizionale în fiecare stare a naturii dată.
Cele patru stări ale naturii sunt N1 = perioada de boom, N2 = perioada de stabilitate, N3 = recesiune, N4 = declin economic. Selectați cea mai bună strategie decizională în următoarele condiții:
a) Decidentul, după o atentă cercetare, a reușit să estimeze probabilități obiective de apariție a stărilor naturii: 20% pentru N1, 65% pentru N2, 10% pentru N3 și 5% pentru N4;
b) Deoarece nu dispune de suficientă informație, decidentul nu poate determina probabilități obiective de apariție a stărilor naturii.
a) Reușind să estimeze obiectiv stările naturii, decidentul se află în condiții de risc relativ la decizia pe care urmează să o adopte. În acest caz, pentru a alege cea mai bună strategie decizională vom utiliza criteriul valorii medii așteptate a venitului și, respectiv, indicatorii de evaluare a riscului absolut (di, si) și relativ (cvi).
E(S1) = 0,20(6) + 0,65(6) + 0,10(6) + 0,54(4) = 5,90
E(S2) = 0,20(25) + 0,65(7) + 0,10(7) + 0,54(-15) = 9,50
E(S3) = 0,20(20) + 0,65(20) + 0,10(7) + 0,54(-1) = 17,65
E(S4) = 0,20(19) + 0,65(16) + 0,10(9) + 0,54(-2) = 15,00
E(S5) = 0,20(20) + 0,65(15) + 0,10(15) + 0,54(-3) = 15,10.
În raport cu acest criteriu, cea mai bună strategie decizională este S3, ea oferind prin realizare cel mai mare venit așteptat.
Strategia decizională |
Valoarea așteptată Ei |
Distanța di |
Abaterea standard si |
Coeficientul de variație cVi |
S1 |
5,9 |
2* |
1,73* |
0,29* |
S2 |
9,5 |
40 |
28,35 |
2,98 |
S3 |
17,65* |
21 |
17,91 |
1,01 |
S4 |
15,0 |
21 |
16,15 |
1,07 |
S5 |
15,1 |
23 |
17,51 |
1,15 |
* Cea mai bună strategie
Așa cum rezultă din tabelul de mai sus, din punct de vedere al gradului de risc, cea mai bună strategie este S1, cea mai puțin bună (cea mai riscantă) fiind S2.
b) Atunci când decidentul nu are posibilitatea de a estima probabilități obiective de apariție a stărilor naturii, ne confruntăm cu o problemă decizională în condiții de incertitudine pentru a cărei rezolvare vom utiliza cele patru criterii specifice: Wald, Hurwicz, Savage și Laplace.
Strategia decizională |
Criteriul Wald |
Criteriul Hurwicz di |
|
Maximin |
Maximax |
||
S1 |
4* |
6 |
5,4 |
S2 |
-15 |
25* |
13,0 |
S3 |
-1 |
20 |
13,7* |
S4 |
-2 |
19 |
12,7 |
S5 |
-3 |
20 |
13,1 |
* Cea mai bună strategie din punct de vedere al criteriului respectiv
Utilizând criteriile decizionale Wald și Hurwicz, trei din cele cinci strategii ne sunt indicate ca fiind optimale: S1, S2, S3. Pentru a alege una sau alta dintre aceste strategii trebuie să ținem seama și de tipul decidentului (cu preferință sau cu aversiune față de risc. Astfel, deși este foarte atrăgătoare din punct de vedere al câștigului așteptat, strategia S2 nu va fi aleasă de către un decident advers la risc, decident care va prefera o strategie cu un grad scăzut de risc așa cum este S1. În schimb, un decident indiferent la risc va prefera strategia S3 indicată de către criteriul Hurwicz ca fiind optimală deoarece indicatorul di ține seama de ambele rezultate extreme ale fiecărei strategii.
Pentru a putea utiliza modelul decizional al lui Savage vom construi mai întâi matricea regretelor.
Startegii decizionale |
Matricea decizională |
Matricea regretelor |
Regretele maximale |
||||||
N1 |
N2 |
N3 |
N4 |
N1 |
N2 |
N3 |
N4 |
||
S1 |
6 |
6 |
6 |
4 |
19 |
14 |
9 |
0 |
19 |
S2 |
25 |
7 |
7 |
-15 |
0 |
13 |
8 |
19 |
19 |
S3 |
20 |
20 |
7 |
-1 |
5 |
0 |
8 |
5 |
8 |
S4 |
19 |
16 |
9 |
-2 |
6 |
4 |
6 |
6 |
6* |
S5 |
20 |
15 |
15 |
-3 |
5 |
5 |
0 |
7 |
7 |
În raport cu modelul Savage de decizie, cea mai bună strategie decizională este S4, indiferent de starea naturii care va apare ea oferind cel mai mic regret posibil.
Deoarece criteriul decizional Laplace presupune transformarea problemei decizionale într-una în condiții de risc prin asocierea de probabilități egale de apariție stărilor naturii (pj = ¼), lăsăm ca temă de casă alegerea celei mai bune strategii prin reluarea calculului indicatorilor prezentați la a) cu noile probabilități.
6-2. O firmă trebuie să decidă dacă să investească sau nu 350.000$ în lansarea pe piață a unui nou produs sau să cumpere bonuri de tezaur care i-ar aduce o dobândă de 10%. În cazul în care decide să lanseze produsul, firma estimează că există 80% șanse ca pe piață să existe concurență. Indiferent dacă pe piață există sau nu concurență, firma trebuie să decidă ce nivel al prețului să stabilească pentru produs: ridicat, mediu sau scăzut. În cazul în care pe piață există concurență, firma a stabilit cu ce probabilitate firmele concurente vor fixa prețuri ridicate, medii sau mici ca răspuns la nivelul prețului practicat de către ea. Aceste probabilități sunt:
Prețul firmei |
Prețul concurenței |
Probabilități |
Venit așteptat [mii $] |
Ridicat |
Ridicat |
0,4 |
150 |
Mediu |
0,5 |
-50 |
|
Scăzut |
0,1 |
-250 |
|
Mediu |
Ridicat |
0,1 |
200 |
Mediu |
0,6 |
100 |
|
Scăzut |
0,3 |
-100 |
|
Scăzut |
Ridicat |
0,1 |
150 |
Mediu |
0,2 |
50 |
|
Scăzut |
0,7 |
-50 |
În cazul în care nu există concurență pe piață, firma va obține un venit de 650.000$ dacă practică un preț ridicat, 450.000$ pentru un preț mediu și 250.000$ pentru un preț scăzut.
Decideți dacă este sau nu oportun din punct de vedere al venitului așteptat ca firma să lanseze produsul pe piață și dacă da, cu ce nivel al prețului, construind arborele decizional corespunzător acestui proces decizional.
Arborele corespunzător acestei situații decizionale se află în Figura 6.10.
Pornind dinspre nodurile finale (nodurile rezultat) vom calcula valorile așteptate în nodurile șansă (b, e, f, g) și vom face o alegere în cele de decizie (a, c, d). Astfel, valoarea așteptată pentru nodul e este (vezi Figura 6.11):
(150 x 0,4) + (-50 x 0,5) + (-250 x 0,1) = 10 mii $.
Deoarece varianta în care firma stabilește un preț mediu pentru produsele sale oferă venitul așteptat mediu, acest venit este înscris în dreptul nodului decizional c iar celelalte două ramuri ce pornesc din acest nod sunt eliminate.
În condițiile în care nu există concurență, singura decizie este aceea privind nivelul de preț pe care firma îl va stabili pentru produs, nivelul optimal fiind cel ridicat așa cum indică venitul așteptat (R10).
În primul nod de tip eveniment (b) venitul așteptat este:
(50 x 0,8) + (650 x 0,2) = 170 mii $.
După ce a calculat și această valoare firma poate lua decizia de a lansa sau nu produsul pe piață. Deoarece dacă nu lansează produsul firma va câștiga 35.000$ în timp ce dacă va face lansarea se așteaptă să câștige 170.000$, firma ar trebui să aleagă această din urmă variantă.
Arborele decizional ne oferă și o indicație clară privind strategia cea mai profitabilă pe care firma o poate adopta în ce privește prețul. Produsul va trebui lansat inițial la un preț ridicat. Dacă piața se dovedește a fi concurențială (și există 80% șanse ca acest lucru să se întâmple), prețul trebuie redus la nivelul mediu pentru a se maximiza venitul așteptat.
6-3. Firma Grand Slalom Ski Company din Ogden, Utah, analizează posibilitatea de a lansa în fabricație trei noi modele de ski-uri. Costurile de producție pentru aceste trei noi modele sunt date în următorul tabel
Modelul |
Costuri fixe ($) |
Costuri variabile unitare ($ / pereche) |
A |
50.000 |
75 |
B |
75.000 |
60 |
C |
90.000 |
30 |
Firma a estimat ca probabile trei niveluri ale vânzărilor: 2.000 de perechi, 4.000 de perechi și 6.000 de perechi. Prețul de vânzare va fi de 400$ perechea.
a) Construiți matricea decizională corespunzătoare profiturilor așteptate de firmă;
b) Alegeți varianta optimă ce va fi lansată în fabricație în cazul în care firma a putut estima obiectiv următoarele probabilități pentru cele trei niveluri ale vânzărilor: 0,30, 0,45 și, respectiv, 0,25;
c) Presupunând că firma nu poate estima probabilități obiective de apariție pentru nivelurile vânzărilor, ce model va fi ales dacă se utilizează pentru decizie:
(1) Criteriul Hurwicz; (2) Criteriul Savage.
6-4. Compania Trans-Atlantic Corporation a pus la punct un nou model de fax pe care urmează să îl producă. După o analiză amănunțită a mai multor posibilități de a lansa pe piață noul produs, firma a reținut două strategii dintre care urmează să aleagă una.
Startegia A recomandă promovarea fax-ului prin reclamă adresată potențialilor consumatori finali ai produsului. Strategia B recomandă apelarea la distribuitorii tradiționali ai firmei pentru a promova noul produs.
Strategia A |
Strategia B |
||
Vânzări estimate ($) |
Probabilitatea |
Vânzări estimate ($) |
Probabilitatea |
100.000 |
0,2 |
200.000 |
0,3 |
250.000 |
0,3 |
250.000 |
0,3 |
300.000 |
0,3 |
300.000 |
0,4 |
450.000 |
0,2 |
|
|
Analiștii economici ai Trans-Atlantic au estimat patru niveluri posibile ale vânzărilor în cazul adoptării strategiei A și trei în cazul atrategiei B. Aceste posibilități împreună cu probabilitățile lor de apariție sunt date în tabelul de mai sus. Probabilitățile au fost estimate subiectiv în funcție de cele mai bune ipoteze pe care managementul firmei le-a putut face referitor la noul produs.
a) Dacă firma are o rată a profitului din vânzări de 40%, care sunt profiturile așteptate în raport cu fiecare strategie de promovare?
b) Construiți un grafic cu bare pentru profiturile estimate în cazul fiecărei strategii. Prin inspectarea vizuală a celor două grafice, care dintre strategii pare a fi mai riscantă?
c) Calculați abaterea standard a profiturilor pentru fiecare strategie în parte și decideți care dintre ele este cea mai puțin riscantă.
d) Să presupunem că funcția de utilitate a managerului firmei este cea din Figura 6.12. Ce strategie ar trebui să îi recomande acestuia directorul de marketing?
6-5. Construiți un program informatic pentru elaborarea arborilor decizionali cu respectarea succesiunii secvențelor decizionale și a celor de tip eveniment, care să ofere decidentului posibilitatea de a calcula valorile așteptate în nodurile arborelui.