3.6.
Probabilitatea subiectivă
3.6.1.
Tipuri de probabilități
Sensul
obișnuit al cuvântului "probabil" într-o conversație obișnuită este
strâns legat de derivarea de la cuvântul latin care înseamnă capabil de a proba
sau capabil de a convinge. Conceptul este chiar mai clar ca derivat al
cuvântului german "Wahrschenlichkkeit", "având aparența
adevărului". În realitate, când spunem că un eveniment este probabil, vrem
să spunem de fapt că nu vom fi surprinși (sau nu ar trebui să fim) dacă acel
eveniment se va produce, sau că vom fi surprinși într-o oarecare măsură, în
cazul în care el nu se va produce. Cum "surpriza" se referă la o
experiență personală și subiectivă, este evident că acest concept al
probabilității este de natură subiectivă (în sens logic). De asemenea,
probabilitatea, în sens subiectiv sau logic, poate fi mai mare sau mai mică,
astfel încât poate fi interpretată ca o măsură a încrederii sau o măsură
rațională a încrederii sau ca o intensitate a convingerii. O probabilitate
subiectivă este în general privită ca ceva mai mult decât un grad al încrederii
- este un grad (măsură) a încrederii (așteptării) care aparține unei mulțimi
din care cele mai grave inconsistențe au fost eliminate pe baza unor judecăți
imparțiale. Pe scurt, gradul de încredere ar trebui să fie mai mult sau mai
puțin rațional.
Pentru
a aprecia mai bine tipul de probabilități este necesar să folosim și alte
interpretări ale probabilității. Începem prin a pune în contrast probabilitatea
subiectivă cu ceea ce este numită "probabilitatea fizică",
considerând un exemplu.
Presupunem
că avem un cub solid care este simetric și ni se cere să pictăm numerele de la
1 la 6 pe cele 6 fețe, astfel încât cubul să devină un zar. Care este
probabilitatea să obținem un 6 la prima aruncare a zarului ?
Din
cauza simetriei informațiilor pe car le deținem, s-ar părea că probabilitatea,
cel puțin în scopul pariurilor, ar trebui să fie egală sau apropiată de 1/6.
(Jucătorii iraționali, care consideră că atunci când "ești fierbinte"
- ești norocos, par să creadă că zarurile au memorie). Dar, din câte știm,
zarul s-ar puta să nu fie simetric înăuntru, poate fi trucat, și deci,
probabilitatea unui 6 poate fi cu mult diferită de 1/6. În consecință, miza
noastră sau probabilitatea subiectivă nu trebuie să fie egală cu cea fizică.
Faptul
că există două tipuri de probabilități a fost poate pentru prima dată enunțat
de Poisson (1837). A fost cuvântul francez (sau englez) "șansă"
("chance") pentru probabilitatea fizică și "probabilitate"
("probabilite") pentru ceva ce se apropia de probabilitatea
subiectivă. Spunem că se apropia, pentru că Poisson nu a clarificat dacă modul în care a folosit
"probabilitate" intenționa să numească probabilitatea subiectivă, sau
pe de altă parte, singura probabilitate rațională, sau un grad obiectiv al
încrederii, pe baza datelor la îndemână. Acest tip din urmă al probabilității,
a căreu existență este controversată, a fost numită "credibilitate"
(de exemplu de F. Y. Edgeworth și Bertrand Russell) sau o "probabilitate
logică".
O
probabilitate care este sau subiectivă sau logică, sau între, este numită
convențional o "probabilitate epistemică", deși unii autori
folosesc termenul "subiectivă" pentru "epistemică", pentru
a evita să pară prea filozofi. O probabilitate asupra căreia s-a căzut de
acord, într-un grup se persoane este numită "multisubiectivă"
sau multipersonală. Subiectul , a cărui probabilitate subiectivă nu se discută
(sau este în afara oricărei discuții) este, de cele mai multe ori, numit
"Voi" ("You" - engl.). Acesta are meritul de a fi în mod
ambiguu singular sau plural.
Pentru
o clasificare arborescentă a probabilităților vezi figura 3.7. (bazată pe
scrierile lui Good, 1966).
Fig.
3.7. Clasificarea arborescentă a tipurilor de probabiități
(sau
utilizările termenului)
Această
clasificare menționează "probabilitatea tautologică", care este
probabilitatea care apare într-o teorie matematică fără o interpretare în afara
matematicii.
Probabilitatea
noastră ca să cadă 6, depinde de informațiile pe care le deținem.
De
exemplu, dacă aruncăm zarul de 6000 de ori și a apărut 6 de 500 de ori, atunci
probabilitatea noastră subiectivă pentru următoarea aruncare se va apropia de
500/6000 sau 1/12. Mai departe, suntem de acord că, dacă aruncăm zarul de un
număr mare de ori, dar nu atât de mare încât zarul sau noi să ne uzăm prea
tare, atunci credibilitatea este apropiată de 1 pentru evenimentul că
probabilitatea subiectivă să se apropie de cea fizică (dacă suntem raționali și
zarul este aruncat corect). Aceasta se bazează pr presupunerea că zarul este
realizat dintr-un material rezistent și nu din lut moale. Dacă este din lut
moale, probabilitatea fizică există și se poate estima, dar este mai dificil
sau imposibil să măsurăm pe termen lung frecvența relativă a aparițiilor.
Acest
exemple clarifică pe deplin faptul că o probabilitate subiectivă trebuie să
depindă de informațiile disponibile, așa cum probabilitatea fizică depinde de
"set-up" (experiment). În cărțile moderne de statistică sau
probabilități matematice este folosită scrierea P(E/F) sau Pr(E/F)
sau Prob(E/F) sau p (E/F), etc. pentru probabilitatea lui E, având dat F (E în
funcție de F), sau probabilitatea apariției lui E când s-a realizat F). Aici E
și F reprezintă evenimente, ipoteze sau propoziții, iar notația este utilizată
des, despre oricare tip de probabilități ar fi vorba.
În
unele contexte este convenabil să utilizăm simboluri distincte pentru probabilitatea
fizică și epistemică. De exemplu, unul va folosi S pentru șansă, sau, pentru a
inversa notația , altul va folosi P, pentru probabilitate fizică
("phyzical prob") și C pentru credibilitate.
Finetti
(1937) a arătat că este suficient să presupunem existența unui singur tip de
probabilitate, numită probabilitatea subiectivă. Argumentele sale se bazează pe
remarcabila teoremă a secvențelor "permutabile" sau
"interschimbabile".
Definiția
lui de Finetti pentru P(E/F) este fracțiunea de monedă pe care am plătit-o
pentru privilegiul de a primi o monedă, dacă se întâmplă E, întregul pariu
anulându-se dacă F nu are loc.